FAQ - Frågor och Svar

Här hittar du svaren på de flesta frågor. Vill du veta mer? Då är det bara att skriva till oss!

Vad är minimiåldern för att beställa hos oss?

Du måste vara 18 år eller äldre för att handla hos SnusExpress.se.

Vilka betalningsalternativ erbjuder SnusExpress.se?

På SnusExpess.se använder vi Qliro, en mycket välrenommerad nordisk onlinetjänst för säkra och bekväma betalningar. Du kan läsa mer om Qliro på “Qliro Säker Betalning”

Kommer jag få en order- och leveransbekräftelse?

Ja, när du har bekräftat din beställning skickas ett e-postmeddelande till din registrerade e-postadress med alla uppgifter om din beställning. Så snart din beställning har skickats från vårt lager får du ett e-postmeddelande om bekräftelse av leverans från oss.

Jag har inte fått någon order- eller leveransbekräftelse, hur kommer det sig?

Om du inte har fått något e-postmeddelande är det viktigt att du kontrollerar den e-postadress som du har registrerat på ditt kundkonto, kontrollera också att det inte finns något SPAM-filter som blockerar våra e-postmeddelanden och/eller att lagringsgränsen för ditt e-postkonto inte har nåtts. En annan orsak till att du inte får våra meddelanden kan vara att en e-postserver tillfälligt ligger nere och därmed fördröjer meddelandena. Du kan dock alltid kontrollera din beställning och dess status genom att logga in på ditt kundkonto på SnusExpress.se

Vilka leveransalternativ erbjuder SnusExpress.se?

Paket från SnusExpress.se skickas med PostNord eller DHL där ditt paket landar direkt i brevlådan eller hos ett närbeläget upphämtningsställe.

Beställningar lagda med PostNord Mån-Fre innan kl 15:00 skickas normalt samma dag och anländer därefter inom 1-3 arbetsdagar (Notera att denna tidsplan alltid är preliminär och kan ändras beroende på aktuell orderingång och PostNords belastning, exempelvis under högtider). Hos SnusExpress.se är frakten alltid gratis när du handlar för över 499 kr (ordinarie fraktkostnad: 69 kr). Folkbokföringsadress alternativt korrekt c/o-adress måste anges.

PostNord MyPack Home

  • 1-3 vardagar
  • Hemleverans till dörren med ett leveransförsök
  • Välj själv dag och tid för leveransen
  • Tillgängligt även på helger

PostNord MyPack Collect

  • 1-3 vardagar
  • Leverans direkt till valt ombud
  • Kräver en folkbokföringsadress alternativt korrekt c/o-adress

Mer information om PostNord och deras leveransuppgifter går att hitta på “PostNord Kundservice

 

DHL Service Point (Ombud)

Beställningar hos SnusExpress.se lagda med DHL skickas till ett av över 1900 ombud över hela landet. Legitimera dig med Freja, BankID eller annan giltig legitimation när du hämtar ut ditt paket. Fraktkostnaden är 49kr och fraktfritt över 499 kr.

  • 1-3 vardagar
  • När ditt paket har anlänt skickas ett meddelande till mottagaren via SMS eller e-post. Aviseringen kommer att innehålla sändningsnummer och information om vilken DHL ServicePoint du ska till.
  • Om du är osäker på hur du hittar till den DHL ServicePoint som angetts i din leveransavisering kan DHL ServicePoint-finder visa vägen. Ange bara informationen i din leveransavisering så får du upp en karta över området.
  • Innan du åker till din ServicePoint, se till att du har med dig sändningsnummer och ett giltigt ID. Du kan också identifiera dig via Mobilt bank-ID med hjälp av den länk som finns i din leveransavisering.

 

Fler fraktalternativ (kommer snart)

  • DHL Paketskåp
  • Early Bird Hemleverans
  • Instabox Paketskåp

Åldersverifiering

När du tar emot ditt paket behöver du verifiera att du är över 18 år gammal genom att uppvisa en giltig legitimation.

  • Namnet på din legitimation måste överensstämma med namnet på försändelsen. Om en uppgift på försändelsen behöver ändras, kontakta PostNord kundservice.
  • Legitimationens giltighetstid får inte ha passerat.
  • Legitimationen måste vara hel och i originalskick.

Hur mycket snus får/kan jag beställa?

SnusExpress.se säljer endast produkter till privatpersoner inom Sverige och förbehåller sig rätten att avbryta beställningar som inte överensstämmer med detta.

Om du ska resa- eller redan befinner dig utanför Sverige och vill beställa snus eller nikotinpåsar, kan du göra så via SnusExpress.com alternativt för Schweiz via SnusExpress.ch och länder inom EU via  SnusExpress.com/eu.

Hur mycket kostar frakten?

När du beställer snus från SnusExpress.se är fraktkostnaden alltid gratis när du handlar för över 499 kr (ordinarie fraktkostnad: 59 kr).

Kan jag spåra min försändelse?

Du kan spåra din leverans genom det spårningsnummer då fått i din leveransbekräftelse. Denna leveransbekräftelse skickas till den e-postadress du registrerat dig med och borde finnas I din inkorg. För att hitta ditt paket kan du antingen ange ditt försändelse-ID här PostNord hitta paket eller använda dig av PostNords egna app, mer info om den här PostNord Appinfo

Kan jag returnera min beställning?

Produkterna kan returneras och återbetalas om du ändrar dig. Du måste skicka tillbaka och bekräfta med oss att du returnerar produkterna inom 14 dagar efter att du har mottagit beställningen. Produkterna måste vara i sin originalförpackning (t.ex originalplast), kostnaden för returfrakten ansvarar och står du för själv . När returen har godkänts kommer kostnaden för produkterna och fraktkostnaden att återbetalas av SnusExpress.

Kan jag avbryta min beställning?

Det är endast möjligt att avbryta en betald beställning så länge beställningen inte har påbörjat leveransprocessen.

Om du vill avbryta en beställning kan du skicka ett meddelande till oss via kundtjänsten, så gör vi vårt bästa för att kunna hjälpa dig.

Kan jag anpassa min beställning?

Ändring av en betald beställning är endast möjliga så länge leveransprocessen inte ännu är  påbörjad. Eftersom vi inte kan debitera dig utöver det belopp som godkändes vid beställningen kan ändringar som resulterar i ett högre ordervärde inte göras om ordern betalades med kort.

Observera att de flesta beställningar på SnusExpress.se går in i leveransprocessen mycket snabbt. Om du vill göra en ändring rekommenderar vi att du omgående hör av dig till vår kundjänst, så hjälper de dig. Notera att det inte är möjligt att stoppa en order som redan befinner sig i processen. 

Jag har tagit emot fel / en skadad produkt – vad gör jag nu?

Kontrollera alltid innehållet i paketet omedelbart efter att du mottagit det. Se till att du har fått rätt produkter och att de inte är skadade på något sätt. Om leveransen är ofullständigt, d.v.s de mottagna varorna inte är det du beställde, är skadade eller defekta, måste du informera oss inom 14 dagar från leveransdatum.  För starta en reklamation, skicka ett meddelande till vår kundtjänst.

I fall av en giltig reklamation kommer vi att ersätta eller återbetala respektive produkt.

Returer

Om du vill ångra ditt köp, vänligen kontakta oss inom 14 dagar efter leverans. Notera att vi behöver bekräfta en ev. retur innan du skickar tillbaka något till oss.  Se nedan för bästa sättet att kontakta oss. Alla produkter måste returneras i sin originalförpackning inklusive allt förpackningsmaterial. Kostnaderna för returfrakten är ditt ansvar och täcks inte av SnusExpress.se förens den retunerade ordern blivit godkännd.

Efter att ha mottagit din retur kommer varorna att kontrolleras. Vid en godkänd retur kommer inköpspriset för godkänd produkt inklusive fraktkostnader vid inköp att återbetalas. 

Du kan informera oss om ditt beslut på följande sätt:

Använd kontaktformuläret på vår webbplats. Välj "Returer" som ämne och ange ditt ordernummer. Ange i ditt meddelande vilka produkter och hur många dosor du vill returnera. Kontakta kundtjänsten här

Hittar du inte svar på din fråga här?

Om du fortfarande har frågor utan svar så kan du alltid vända dig till SnusExpress.se kundtjänst.

Vi gör allt vi kan för att se till att informationen på vår webbplats är korrekt samt aktuell och försöker omedelbart att korrigera fel som vi får kännedom om. Om du upptäcker ett fel på vår webbplats, vänligen använd kontaktlänken ovan för att informera oss om detta – tack på förhand!