FAQ - Frågor och Svar

I vår FAQ hittar du svaren på de flesta frågor om snus, din order, leveranser och betalningar. Hittade du inte svaret på din fråga här? Kontakta vårt kundtjänst-team så hjälper de dig!

Hur gammal måste jag vara för att beställa snus från SnusExpress.se?

Du måste vara 18 år eller äldre för att handla snus och andra produkter online från SnusExpress.

Vilka betalningsalternativ erbjuder SnusExpress.se?

Betalningar på SnusExpress.se sker genom Qliro, en pålitlig och renommerad nordisk onlinetjänst som erbjuder säkra och smidiga betalningslösningar. När du beställer snus online från SnusExpress kan du betala för din order på olika sätt (faktura, delbetalning, samt kortbetalning med VISA och Mastercard). Du kan läsa mer om Qliro och dess betalningsalternativ här.

Kommer jag att få order- och leveransbekräftelser?

Ja. När du har lagt och bekräftat din beställning skickas det först ut en orderbekräftesle till e-postadressen du har registrerat hos SnusExpress.se med uppgifter om din beställning. När din beställning har packats och skickats från vårt lager skickar vi en leveransbekräftelse till samma e-postadress.

Jag har inte fått min order- eller leveransbekräftelse, varför?

Om du inte har mottagit din order- eller leveransbekräftelse är det viktig att du kontrollerar att den e-postadress du har registrerat hos SnusExpress är korrekt.  Om den är inkorrekt, korrigera den och kontakta vår kundtjänst så skickar vi ut bekräftelsen på nytt.

Om din registrerade e-postadress är korrekt, kontrollera så att du inte har ett SPAM-filter aktivt som blockerar våra e-postmeddelanden, och/eller att lagringsgränsen för ditt e-postkonto inte har överskridits. En annan orsak kan vara att en e-postserver tillfälligt ligger nere, vilket kan fördröja utskicket av bekräftelsen.

Du kan alltid kontrollera statusen för din beställning genom att logga in på ditt kundkonto och klicka på "Mina beställningar" i högermenyn.

Vilka leveransalternativ finns det hos SnusExpress.se?

Paket från SnusExpress.se skickas med PostNord, DHL eller Instabox. Med dessa leveransalternativ kan du välja att få ditt paket skickat direkt hem till dig, till ett paketskåp eller ett upphämtningställe.

Beställningar som görs hos SnusExpress.se måndag till fredag innan 15:00 skickas normalt samma dag. Tidsplanen är dock preliminär och kan påverkas av exempelvis hög orderingång, högtider/röda dagar eller eventuella förseningar hos våra transportpartners. Vi gör alltid vårt bästa för att din order ska skickas så snabb som möjligt!

När du beställer snus från SnusExpress.se är fraktkostnaden alltid gratis när du handlar för över 499 kr (ordinarie fraktkostnader för PostNord 69 kr, DHL 49 kr, Instabox 59 kr).

PostNord MyPack Home

  • Leveranstid: 1-3 arbetsdagar.
  • Hemleverans till dörren med ett leveransförsök.
  • Välj själv dag och tid för leveransen.
  • Tillgängligt även på helger.

PostNord MyPack Collect

  • Leveranstid: 1-3 arbetsdagar.
  • Leverans direkt till valt ombud.
  • Kräver en folkbokföringsadress alternativt korrekt c/o-adress.


Kom ihåg att ta med giltig legitimation när du hämtar ut ditt paket.

Läs mer om PostNord och deras tjänster här: “PostNord Kundservice

DHL Service Point (Ombud)

Beställningar hos SnusExpress.se lagda med DHL skickas till ett av över 1900 ombud över hela landet. Legitimera dig med Freja, BankID eller annan giltig legitimation när du hämtar ut ditt paket. Fraktkostnaden är 49kr och fraktfritt vid köp över 499 kr.

  • Leveranstid: 1-3 arbetsdagar.
  • När ditt paket har anlänt skickas ett meddelande till mottagaren via SMS eller e-post. Aviseringen kommer att innehålla sändningsnummer och information om vilken DHL ServicePoint du ska till.
  • Om du är osäker på hur du hittar till den DHL ServicePoint som angetts i din leveransavisering kan DHL ServicePoint-finder visa vägen. Ange bara informationen i din leveransavisering så får du upp en karta över området.
  • Innan du åker till din ServicePoint, se till att du har med dig sändningsnummer och ett giltigt ID. Du kan också identifiera dig via Mobilt bank-ID med hjälp av den länk som finns i din leveransavisering.

DHL Paketskåp

Beroende på din adress kan du välja DHL Paketskåp som leveransalternativ där detta alternativ är tillgängligt. Fraktkostnaden är 49 kr och fraktfritt vid köp över 499 kr. Viktigt att komma ihåg: Du behöver signera uthämtningen av ditt paket med BankID för att verifiera att du är 18 år eller äldre.

  • Leveranastid: 1-3 arbetsdagar.
  • Om paketskåpet är fullt eller om ditt paket är för stort (max 51 cm x 46 cm x 58 cm) skickas paketet till närliggande paketskåp eller närmaste DHL ombud. Om detta skulle inträffa kommer DHL, i god tid, skicka en avisering till dig via SMS eller e-post.
  • Paketet förvaras i paketskåpet upp till 7 dagar innan paketet skickas tillbaka för retur.

Instabox Paketskåp

Beroende på din adress kan du välja Instabox Paketskåp som leveransalternativ (Instabox är tillgängligt i ca. 30 städer). Fraktkostnaden är 59 kr, och fraktfritt vid köp över 499 kr. Viktig att komma ihåg: För att hämta ut ditt paket behöver du minst vara 18 år. Du verifierar din ålder genom att signera uthämtningen med BankID.

  • Leveranstid: 1-3 arbetsdagar.
  • Spåra ditt paket med tracking-länken bifogat i SMS:et tillsammans med din PIN-kod
  • Klimatkompenserad frakt

Ditt paket förvaras i skåpet i tre dagar (helgdagar räknas som halvdagar). Du kommer att få ett meddelande dagen innan Instabox hämtar paketet för retur. Du kan inom 10 dagar från dessa tre dagar boka en ny utkörning utan extra kostnad, samt själv förlänga tiden som ditt paket ligger i skåpet via länken i SMS:et eller i Instabox-appen. Du kan läsa mer om Instabox och deras tjänster här.

Fler fraktalternativ (kommer snart)

  • Early Bird Hemleverans

Åldersverifiering

När du tar emot ditt paket behöver du verifiera att du är över 18 år gammal genom att uppvisa en giltig legitimation.

  • Namnet på din legitimation måste överensstämma med namnet på försändelsen. Om du har valt PostNord och en uppgift på försändelsen behöver ändras, kontakta PostNord kundservice.
  • Giltighetstiden på din legitimation får inte ha gått ut.
  • Legitimationen måste vara hel och i originalskick.

Hur mycket snus får/kan jag beställa?

SnusExpress.se säljer endast produkter till privatpersoner inom Sverige och förbehåller sig rätten att avbryta beställningar som bryter mot denna policy.

Om du ska resa eller redan befinner dig utanför Sverige och vill beställa snus eller nikotinpåsar, kan du göra så genom att beställa ifrån SnusExpress.ch (Schweiz), SnusExpress.no (Norge), SnusExpress EU (för länder inom EU) eller SnusExpress.com (för övriga länder).

Hur mycket kostar frakten?

När du beställer snus, vitt snus och nikotinfritt snus från SnusExpress.se är frakten alltid gratis vid köp över 499 kr (ordinarie fraktkostnader: PostNord 69 kr, DHL 49 kr, Instabox 59 kr).

Kan jag spåra min försändelse?

Du kan spåra ditt paket genom att använda spårningsnumret som visas i din leveransbekräftelse. Leveransbekräftelsen skickas till den e-postadressen du har registrerat hos SnusExpress.se.

PostNord: Spåra ditt paket genom att ange ditt försändelse-ID här, eller i PostNords egna app.

DHL: Spåra ditt paket genom att ange ditt spårningsnummer här.

Instabox: Spåra ditt paket genom att ange ditt paket-ID och din e-postadress eller telefonnummer här.

Kan jag avbryta min beställning?

Det är endast möjligt att avbryta en lagd beställning så länge leveransprocessen har påbörjats.

Om du vill avbryta en beställning, kontakta vår kundtjänst omgående, så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.

Kan jag göra ändringar på en redan lagd order?

Ändringar på en bekräftad beställning är endast möjligt om leveransprocessen inte är påbörjad. Vi kan inte debitera dig ett högre belopp än vad som godkändes vi beställningstillfället, det är därför inte möjligt att genomföra ändringar som resulterar i ett högre ordervärde om din beställning betalades med kort.

Observera att beställningar hos SnusExpress.se går in i leveransprocessen mycket snabbt. Om du önskar att genomföra ändringar på din order rekommenderar vi att du omgående kontaktar vår kundtjänst. Notera att det ej är möjligt att genomföra ändringar på en order som redan befinner sig i leveransprocessen.

Jag har tagit emot fel / en skadad produkt – vad gör jag nu?

Kontrollera alltid innehållet i paketet direkt efter att du har mottagit det. Kontrollera att du har mottatig rätt produkter och att de inte är skadade. Om leveransen är ofullständing, d.v.s. att de mottagna produkterna inte motsvarar de du beställde, är skadade eller defekta, måste du informera oss om detta inom 14 dagar från att du har mottagit din beställning. För att starta en reklamation, kontakta vår kundtjänst. Kom ihåg att dokumentera eventuella skador eller felaktiga produkter innan du kontaktar oss for att underlätta reklamationsprocessen.

I fall av en giltig reklamation kommer vi att ersätta eller återbetala respektive produkt.

Returer och ångerrätt

Om du vill ångra ditt köp, vänligen kontakta oss inom 14 dagar från att du har mottagit din beställning. Det är viktig att du tar kontakt med oss först eftersom vi behöver bekräfta en eventuell retur innan du skickar tillbaka produkterna till oss. Alla produkter måste returneras i sin originalförpackning inklusive allt förpackningsmaterial. Kostnaden för returfrakten är ditt ansvar och täcks inte av SnusExpress. När returen har inspekterats och är godkänd kommer SnusExpress återbetala kostnaden för produkterna och frakten.

Notera att vid eventuell retur måste returen levereras till vårt lager (se adress nedan) för att din retur ska vara giltig enligt Distansavtalslagen (2 kap 13 § DAL). För att göra detta behöver du skicka ditt paket som företagspaket. Om din retur skickas till ett uthämtningställe, och inte till vårt lager, anses paketet ej returnerad och vi har då rätt att neka returen, alternativt debitera en avgift (som dras av från återbetalningen av returen) på 100 kr enligt Distansavtalslagen (2 kap 13 § DAL).

Postreturer skickas till:
Make Webo AB
Säbygatan 6
75323 Uppsala

För att genomföra en retur använder du kontaktformuläret här hos SnusExpress. Meddela att du vill genomföra en retur och ange ditt ordernummer samt vilka produkter och hur många dosor du vill returnera. Klicka här för att använda vårt kontaktformulär.

Hittar du inte svar på din fråga här?

Om du fortfarande har frågor som du inte har fått svar på kan du alltid vända dig till vårt kundtjänst-team.

Vi gör allt vi kan för att se till att informationen på vår webbplats är korrekt samt aktuell och försöker omedelbart att korrigera fel som vi får kännedom om. Om du upptäcker ett fel på vår webbplats, vänligen använd kontaktlänken ovan för att informera oss om detta – tack på förhand!